Monday, March 7, 2016

Perempuan Nan Berharapan.

Bismillah.

Khamis lalu, saya keluar bilik sekitar 7.15 pagi untuk pulang ke rumah nun di selatan; Johor Bahru. Oleh kerana Johor bercuti pada hari Jumaat dan Sabtu, saya berkira kira untuk sampai seawal mungkin di sana untuk menguruskan beberapa dokumen di pejabat kerajaan; LHDN. Alhamdulillah, sekitar waktu zuhur, saya selamat sampai di Larkin. Beberapa minit sebelum ke angka 3 petang, saya, ibu dan adik tiba di pejabat kerajaan itu.


"kaunter untuk pembayaran stamping dah tutup pukul 1.30 tadi. kalau dah ada setem, boleh terus ke situ untuk stamping sebelum 3.30 petang." kata pak cik keselamatan itu.


Otak ligat berfikir mencari idea sebelum ibu melangkah ke kaunter untuk pertanyaan lanjut.


"tak boleh ke bukak sekejap kaunter tu encik?" saya cuba bertanya. kerana saya tahu, tidak sempat untuk berlari mencari pejabat pos dan datang kembali ke sini.


"oh tak boleh. sebab dia bersystem. bukan di sini kawalannya." terang encik itu lagi.


"ok takpe, terima kasih, encik." kami berlalu tanpa berjaya menyelesaikan urusan yang dirancang.


Saya mendapat sesuatu. Sangat sesuatu. Saya bagai berkata kata di dalam hati bahawa;


"macam mana saya boleh lupa pejabat kerajaan tutup awal hari khamis."


Sebab seorang Nurul Akmal adalah manusia biasa. Maka, dia boleh sahaja terlupa. Ermmm.


"perjalanan saya sejak awal pagi. teringat bagaimana sejak di LRT Gombak tidak mendapat tempat duduk. lalu bersesak sesak dengan mereka yang berpagi pagi keluar mencari rezeki. LRT padat tidak mampu bergerak dan takde seketui manusia pun keluar sehinggalah di stesen Ampang Park. bas lambat setengah jam. spring kerusi kerusi dalam bas rosak, menempuh empat jam perjalanan dan akhirnya apa yang dirancang tidak seperti yang dirancang. Allahu!"


Astaghfirullah. Saya bagai ditampar.


"Kau berharap pada siapa ni, nurul?"


Saya diam sahaja memikirkan apa yang saya peroleh. Tipulah kalau tidak kecewa. Kecewa itu ada sedikit namun saya merasakan ketenangan yang mengalir.

"Betapa apa jua yang saya (kita) rancangkan, walau lelah dan menempuh pelbagai kesukaran, satu hal yang saya tidak boleh lupa adalah tentang niat dan harapan. mungkin ada sahaja bahagian dalam perjalanan perjalanan saya yang terlalai akan dua hal ini. bahawa sentiasalah memperbaiki niat agar harapan harapan saya terdorang kepada Allah. agar usaha usaha saya itu diberkati walau tidak tahu apa kesudahan di hujungnya nanti. apa jua yang terjadi, saya bisa sekali tenang, sabar dan ikhlas menerima apa jua natijahnya di kemudian hari. dan tentu di hujungnya nanti adalah yang terbaik buat saya, bukan? terbaik daripada Tuhan."

Orang yang ikhlas; tenang dan yakin sahaja kan?


فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ 

وَإِلَىٰ رَبِّكَ فَارْغَب

(As Syarh :7,8)

Ibu belanja sebab anak dia teringin lahai. Kacang Pool namanya ni eheh.

Jom tetap berniat baik, berharapan yang baik dan berdoa yang baik baik (:

Wassalam,
Gombak.

No comments: