Saturday, March 19, 2016

Suatu Jumaat Yang Bermakna.

Bismillah.

"Kamu, hafizah?"

Saya yang sedang berhenti membaca bacaan Kahfi, senyum dan menjawab.

"Belum lagi seluruhnya. Masih banyak lagi, kak. Doakan saya."

Jujurnya, saya terkesan dengan soalan akak itu. Akak yang berasal daripada Acheh, sedang melanjutkan pelajaran di peringkat PhD dan memiliki dua orang anak perempuan yang indah. Terkesan kerana bagaimana saya menjaga hubungan dengan Quran melalui hafazan. Bagaimanakah, nurul? Kerana saya tahu, bukan kerana tiada ruang di celah celah masa, atau hati yang tidak diluangkan masa untuk Quran?

Kitalah generasi Quran itu insyaAllah. Mulakanlah walau payah. Usahakanlah tanpa mengalah. Perlahan lahan dan benar benar menjiwai. Jom, biizdnillah #tasmi'mate (:

"Akmal, nanti datanglah Acheh."

"Hehe, insyaAllah. Saya suka juga Indonesia dan pencinta bahasanya."
(Indonesia dan saya ini berpisah tiada kononya eheh. agaknya, sebab itulah hari tu jawab nak pergi Indonesia)

Quran itu di manakah, di hatimu?

Wassalam,
Gombak.

No comments: