Saturday, March 12, 2016

Kita pemurah kan?

Bismillah.

Saya tidak begitu pasti bilakah saya agak mengikuti perkembangan Fynn Jamal. Hai Kak Fynn! Apa kabar Juna dengan Bang Chik tu? Eheh. Begitulah semua orang memiliki perjalanan menuju Tuhan. Merasai Tuhan benar benar sembahan dan Ilah yang satu. Mendengar pengalaman demi pengalaman orang lain, buat saya banyak berfikir dan mereflek diri. Entah saya suka sekali dan menghargai jalan jalan mereka menemukan Tuhan.

"kenapa orang alim tamakkan Tuhan?" 

(Fynn Jamal, IKIM, Mac 2016)

Teruntuk saya, bagaimanakah saya menyambut dan menghargai mereka yang perlukan tangan tangan mengharap bantuan ke jalan kebenaran? Saya berikan mereka harapankah? Saya berhati besar dan bersedia membantukah?

"I love the people of hearts. So much. The ones who are alive inside. The ones who aren't ashamed of their scars. The ones who aren't to feel. To open. To be brave. To be human. To be real. Honest. To breathe. To cry. To love. To bleed. To fall. To rise. You are my tribe. Allah has blessed me with your presence and your company. And I love you."  

(Yasmin Mogahed)

Moga saya dan kita pemurah dengan kasih Tuhan. Memberi peluang dan dorongan. Tidak mengungkit ungkit kejahilan dan keaiban orang lain di zaman lampaunya (Allahu, Allah tutup aib kita! TT), membantu sesungguhnya, pandangan yang tidak merendahkan dan jom senyum. Biizdnillah, Rabbi bantulah kami supaya kami mampu membantu orang lain.

Dan ini juga kerja kita bukan? Sedangkan Tuhan Maha Mengampuni dan Maha Pemurah (:

"Dan bekerjalah. Maka Allah akan melihat kerja kerja kita." 
(At Taubah : 105)

Wassalam,
Gombak.

No comments: