Wednesday, March 30, 2016

Moment #1: Kesayangan

Bismillah.

Sumber: Fb Tangisan Syria di Bumi Jordan.

Pakaian mereka bersih dan tidak selekeh. Cuma sayangnya hari itu, kenapalah saya tidak terilham untuk bertanyakan asal usul mereka. Kenapa meminta minta sedemikian rupa. Berjalan daripada seorang ke seorang yang lain. Siapa yang menyuruh mereka berbuat sedemikian. Aishhh lah Nurul TT

Fitrah manusia mengajarkan bahawa sesiapa jua tidak berhak dieksploitasi dan ditindas. Dinafikan hak hak dan diperlakukan bagai bukan manusia. Justeru, kanak kanak lah sebenarnya antara golongan yang paling terkesan tatkala kezaliman dan ketidakperikemanusiaan berlaku. Dan kerana itu, betapa penting keadilan ditegakkan, kesejahteraan dicapai dan nilai nilai kemanusiaan diimani bersama.

Teruntuk saya, hargailah kanak kanak ini. Allahu sebak rasa. Mereka mungkin mangsa mangsa kezaliman dan kejahiliyahan sesetengah pihak. Mereka digunakan atas kapasiti bahawa manusia akan mudah kasihan dengan kanak kanak. Alasan alasan mereka, "Akak, saya tak makan lagi" begitu mudah mencairkan hati ramai orang. Namun sekurang kurangnya, sekiranya tak mampu memberi wang ringgit, bukankah ada perhatian dan kasih sayang yang boleh dikongsikan?

"Mencintai orang baik berarti memahami bahwa di hatinya bukan hanya ada kita. Hatinya memiliki banyak ruang untuk mengasihi banyak orang. Waktunya dibagi kepada banyak orang yang membutuhkan. Akalnya digunakan untuk memikirkan banyak orang."

Kurniawan Gunadi.

Di mana mana jua, kezaliman harus ditentang. Dan untuk kesayangan kanak kanak semua, ya mereka keluarga kita.


Wassalam,
Gombak.

No comments: