Monday, February 29, 2016

Mulakan dulu

Bismillah.

"Akak, macam mana nak dapat kekuatan untuk bawa halaqah?"

Saya senang berbicara topik ini dengannya. Saya tersenyum walau saya tahu saya mungkin tidak tahu menyusun ayat untuk menjawab soalannya. Erm, nak jawab macam mana ni.

"jatuh cinta kali pertama itu mungkin mudah. namun untuk mempertahankan perasaan itu, perlukan kefahaman yang jelas, kekuatan tiada tara dan niat yang sentiasa diperbaharui."

Teruntuk saya, kekuatan itu tidak lain tidak bukan; Allah. Betapa sekiranya kita meletakkan sesuatu pada yang tidak kekal umpama kerana manusia mahupun semangat berkobar kobar, ianya nanti berkemungkinan akan hilang pergi. Dan bila ia pergi, maka hilanglah rasa itu, kosonglah jiwa, pudarlah segala galanya. Maka, perjuangkanlah agar Allah mampu terus menjadi sumber kekuatan, mampu menggetarkan jiwa, mampu menolak kita berbuat kebaikan.

Dengan kefahaman Syahadatul Haq dan Ke Mana Kita Menyeru Manusia, ianya bagai menolak nolak jiwa kita untuk menyampaikan, memperbaiki masyarakat melalui kefahaman tentang Islam dan pengamalannya. Hingga subur dalam diri kita dan mereka dengan Islam dan berusaha menyampaikannya kepada orang lain. Dan hal ini, kita perlu berharapkan siapa melainkan kita yang memulakannya dahulu?

Supaya jatuh cinta beribu kali, mutabaah amal sihat ke tu? 

Jom mulakan walau lambat perlahan lahan, biizdnllah. Doa jangan lupa (:

Wassalam,
Gombak.

No comments: