Wednesday, March 23, 2016

Buku #2: مقاصد الشريعة في ضوء فقه الموازنات

Bismillah.

Percubaan saya membaca penuh sebuah kitab arab yang sangat nipis dan membuat review tentangnya. Sungguh, dengan bahasa arab saya yang dhoif TT, agak sukar menterjemah perasaan dan rasa tatkala membacanya. Namun alhamdulillah masih gagah meneruskan cita cita walaupun rupanya hasil review itu tak boleh di copy paste di halaman ini dan sepertinya blogger tidak mesra dengan tulisan arab.

Alhamdulillah, kerana terus memberikan saya kekuatan. Jujurnya, saya bukanlah individu yang mahir dalam bidang usul fiqh ini. Terlalu luas ilmu ini dan saya mungkin hanya sekelumit daripadanya yang direzkikan Allah untuk belajar serba sedikit mengenainya. Bidang ini menuntut saya memahami dan menguasai bahasa arab dengan baik namun saya sendiri masih terus belajar tentangnya. Cuma yang boleh saya katakan, jiwa saya mencintai bahasa ini walau saya tidaklah begitu mahir bercakap, menulis ataupun memahaminya 100%. Masih banyak lompong lompong saya dalam perjuangan menuntut ilmu ini. Saya sentiasa perlukan tunjuk ajar daripada mereka yang lebih arif dan pakar. Mohon maaf saya hulurkan jika terdapat bahasa yang tidak sengaja saya silapkan atau salah kefahamannya. Oleh kerana saya tidak boleh copy paste hasil dapatan saya tentang isi kandungan buku ini yang saya catatkan panjang lebar, maka saya kongsikan serba sedikit komentar saya yang sangat ringkas tentang buku ini;


حصلت فرصة لأراجع كتاب بموضوع  مقاصد الشريعة في ضوء فقه الموازنات لكن فقط أركز عن تعقيب على أفكار الكتاب الرئيسية في هذا الوقت


بعد أن عرضت أهمّ الأفكار التي وردت في الكتاب سأقوم بالتعقيب للكتاب. وعليه، فسأذكر هذه
: التعقيبات الرئيسة كالآتي

في رآي، على الكاتب لا بد يبدأ كتابته ببيان معنى مقاصد الشريعة وفقه الموازنات قبل
.يذهب إلى باب آخر. هذا بيان مهم في مقدمة لإظهار أو إستفهام القارئ

أقترح أن لكل المطلب عنده خلاصة موجزة من رأي الكاتب لأن يوجد كثير من تقسيمات
.ومهم ليكون علاقة بين تقسيمات

أن أفضل لهذا كتاب إذا يوجد باب الخاتمة فيه رآي الكاتب عن مضمون لجميع المطالب
.وأمله من هذا الكتاب لدي المجتمع

الكاتب يستخدم لغة سهلا وموجزا وواضحا للقارئ وأي الناس يريد أن يفهم مقاصد
.الشريعة

.إذا يوجد مثال المتأخرين أو فتوى معاصرة في باب مناسب سيكون أفضل للقارئ

إذا الكاتب يزداد قول العلماء المتأخرين وكيف تحقيق مقاصد الشريعة في ضوء فقه الموازنات
.مع نظر إلى فقه الواقع

إذا المؤلف يستطيع أن يكتب عن إقتراهات دور أهل المجتمع لتحقيق مقاصد الشريعة في
حياتهم بالعلم. هذه إقتراهات يمكن أن يدفع المجتمع كلهم لأن كثير من الناس يستعملون علم
.مقاصد الشريعة خطأ

Moga Allah terus rezkikan dengan kefahaman yang benar dan saya lebih bersemangat membaca kitab kitab arab insyaAllah.

Wassalam,
Johor Bahru,

No comments: