Thursday, January 28, 2016

Your heart should be close to them.

Bismillah.

"Ibu, selalunya keropok ikan yang orang jual tu, berapa sebungkus?"

"Dalam RM12."

Saya bertanyakan soalan itu sewaktu makan tengah hari di luar tadi. Sambil menghirup air dan memandang ke luar kedai, saya terlihat pakcik tua yang membawa plastik besar dan memegang keropok ikan itu melintasi kedai. Mata kami bertatapan sebelum dia berlalu.

Jujurnya, saya mudah kasihan dengan orang orang sebegitu (tak tahu masalah ke tak kalau sebegini). Orang orang yang berhati besar mendekati seorang demi seorang pelanggan semata mata untuk menjual hasil barangan mereka dan mencari pendapatan halal. Entah kenapa saya menamakan mereka berhati besar tapi fikir saya bahawa mereka berusaha ke sana ke mari membawa barang jualan meredah cuaca yang tidak menentu. Mereka mendekati ramai orang sambil menyiapkan hati. Dengan mungkin pekerjaan mereka dianggap enteng oleh ramai orang dan hanya dipandang sebelah mata. Sama ada pelawaan untuk membeli barang mereka diterima atau ditolak, itu kesiapan hati mereka. Apatah lagi jika barang yang dijual itu bukan keperluan masyarakat. Begitulah roda roda kehidupan manusia. Masing masing menghadapi ujian dan cabaran tersendiri. Moga dengan kesungguhan mereka ini, Allah lapangkan rezeki mereka seluas luasnya aamiin ya Rabb.

Ibu tanya;

"Kenapa?"


"Tadi akak nampak pak cik tu jual keropok ikan. Kita tengah makan tapi ada orang yang mungkin tengah cari duit untuk makan tengah hari."

Ada kesempatan insyaAllah saya bercita cita ingin lebih banyak mendekati dan berbual dengan golongan sebegini. Kawan baik, awak nak join kah? Saya mahu menemukan sesuatu daripada mereka. Saya ingin belajar daripada mereka. Jika kita berkemampuan, apa yang kita beli kadang bukan untuk diri kita, tetapi untuk disedeqahkan atau dipanjangkan kepada orang lain. Dan budaya ini perlu disebarkan!

"Hidup ini untuk berbagi bukan?"

Senario senario hidup menemukan kita pada hal yang tidak biasa kita jumpa. Saya ingin membiasakan diri menyintai hal hal kesyukuran. Meski kesyukuran itu datang daripada orang lain. Supaya hati saya sendiri ini lembut dan merendah diri. Tidak sombong dan menghargai orang lain. Supaya hati saya merasa bagaimana yang orang lain rasa. Ya, hati sendiri yang merasa.

Dan tulusnya, saya menemui susuk ar Rasul saw yang hatinya sangat menyintai dan belas pada orang orang miskin. Erm, tentulah saya cemburu (sangat) dengan peribadi yang mulia itu dan berusaha nak menyontohi baginda semampu saya.

Bak kata Tariq Ramadan dalam bukunya In The Footsteps of The Prophet,

The Prophet’s first words on arriving at Quba informed the Muslims of their basic responsibilities: “Spread peace [salam], feed the hungry, honor kinship ties, pray while people sleep, you shall enter paradise in peace [bisalam].” (Ibn Hisyam, As Sirah an Nabawiyah)


The two references to peace, at the beginning and at the end of his address, point to how the Prophet wished his Companions to understand their settlement in their new city. Caring for the poor and honoring kinship ties appear as reminders of the ethical basis of the Muslim presence, which each believer must pledge to permanently respect.


(Pages 87-88)


Teruntuk saya, moga Allah melapangkan hati untuk parking cinta dan kasih mereka ini insyaAllah. Jom sama sama! (:

Wassalam,
Johor Bahru.

No comments: