Friday, January 8, 2016

#inspirasikita

Bismillah.

Perempuan dari Kota London itu bertanyakan apakah harapan saya pada tahun 2016 ini. Saya termenung kerana jujurnya saya belum betul betul duduk memikirkan dan merancang. Dan sebenarnya, saya masih memikirkan perancangan dan cita Ramadhan lalu saya. Saya cuma menandakan dalam hati bahawa banyak hal yang perlu saya perbaiki sepanjang semester dua di medan ilmu ini dan hampir 25 tahun Allah pinjamkan nafas serta kudrat. Bahkan semua sekali milik Allah. Cuma secara keseluruhan tentu saya (baca: kita) mahukan yang lebih baik.

Mengambil inspirasi daripada nama saya sendiri; Nurul Akmal yang bermakna cahaya paling sempurna membuatkan saya bercita cita ingin lebih banyak memberi inspirasi dan mengambil inspirasi untuk dijadikan panduan. Melihat kepada sejarah dan seerah terdahulu sehingga sekarang, saya yakin setiap orang punya potensi sendiri. Punya kelebihan yang mungkin tidak dimiliki orang lain atau kurang dimiliki. Nah, disinilah kita berperanan. Menjadi seseorang yang akan menyempurnakan. Atau saya suka sekali dengan istilah bermanfaat kepada orang lain. Kerana dengan memberi bahkan kita lebih bahagia. Di dunia ini, kita mahukan kebahagiaan kan?

Sekitar jadual kelas pelajar master yang bermula jam 5 petang hingga 8 malam sahaja membuatkan saya mahu memberi inspirasi kepada sesiapa sahaja. Termasuk diri saya atau orang orang yang saya targetkan. Terus memanfaatkan waktu waktu yang ada. Cuma yang saya sedar, saya perlu duduk menulis fokus fokus saya. Inspirasi, peluang dan target apa yang saya mahukan sekitar waktu waktu mendatang. Juga duduk (lagi) dan berani menyenaraikan kelemahan kelemahan yang perlu saya perbaiki. 

Ini contohnya walau macam klise dan perlukan lebih banyak pendetailan; 


- Saya asyik lupa hafazan saya. Maka saya perlu lebih banyak mengulang. Saya perlu kurangkan hal hal lain. Dan mendengar lebih banyak audio surah itu. Serius, ianya membantu!

- Saya sangat cemburu dengan mereka yang membaca. Sepertinya saya tidak rancak membaca dan mencatat apa yang saya baca. Maka, saya perlukan jalan ke arah itu. Disiplin barangkali membantu saya. Membaca bahan apa. Pelajaran, isu semasa, minat minat saya, perniagaan. Anak anak saya nanti perlukan seorang ummi yang membaca, insyaAllah.

- Kewangan dan perancangan masa depan. Saya perlu lebih serius tentang ini. Bagaimana untuk merancang dan bersedia tentang masa masa hadapan. Berapa yang saya harus terus terusan menabung dan menyimpan. Saya perlu lebih pandai menjahit atau lebih mengasah bakat memasak. Kemahiran apa lagikah?

- Saya masih tidak dapat secara konsisten mengikuti program program yang dianjurkan di sekeliling saya. Mendengar youtube pun tidak selalu. Kecewa jugalah seorang saya. Saya perlu lebih serius!

- Saya sukakan program program Hidayah Centre, kemanusiaan dan sukarelawan. Tapi tampaknya, saya tidak begitu melibatkan diri. Kata minat?

- Jom senam selalu!


Dan tentu lebih banyak hal hal lain yang saya perlu perbaiki. Dalam apa apa pun, memperbaiki diri harus menjadikan kita lebih gembira, tenang dan bahagia. Tidak mengikut kesesuaian orang lain dan tentunya ianya perlukan masa. Ya, perlahan lahan. Sanggup tunggu?

Termasuk kebelakangan ini, saya senang sekali dengan hal hal kecil yang membahagiakan. 

Misalnya saat berbual mesra ketika membasuh baju, mendengar luahan mak cik kafe, mengangkat pinggan dan cawan sendiri, membayarkan minuman sang kawan, mengangkat baju yang terjatuh di ampaian, mengasingkan barang barang yang boleh dikitar semula dan banyak hal lagi yang saya pelajari. Ternyata hal hal itu meski sederhana, buat saya jatuh suka. Eheh (:

#inspirasikita

Lalu tentang perjalanan kita yang Allah rancangkan sehingga ke tahap ini, moga ianya memberikan kita lebih banyak inspirasi. Walau kadang jalannya tidak senang dan menguji namun kita percaya Tuhan tidak sama sekali meninggalkan kita sendiri. Istiqamah dengan keyakinan. Tenang ya.

"Kasih Tuhan melebihi segala kesempitan"

Teruntuk 2016;
Moga menyempurnakan saya dan (awak) dalam ketidaksempurnaan, biizdnillah.

Wassalam,
Gombak.

No comments: