Wednesday, February 10, 2016

Perjalanan panjang.

Bismillah.

Saya yakin travel bukan sekadar tentang jauh atau dekat tempat yang dituju. Bukan soal mahal atau murah perjalanan mahupun kos sepanjang perjalanan. Bukan jua soal kesempurnaan yang diidamkan di dalamnya. 

Yang paling saya yakin, bersama siapakah yang menemani saya sepanjang travel dan hal apakah yang mengesani saya sepanjang travel. 

Langkawi; 2016.

 أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُم مِّنْ آيَاتِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
" Tidakkah engkau memerhatikan bahawasanya kapal kapal belayar di laut dengan nikmat kurnia Allah, untuk diperlihatkan kepada kamu sebahagian dari tanda tanda kemurahan-Nya? Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan keterangan dan bukti (untuk berfikir) bagi tiap tiap (mukmin) yang tetap teguh pendiriannya, lagi sentiasa bersyukur." (Luqman 31)

Apatah lagi jalan jalan menuju kampung halaman; syurga; teramat penting dengan siapa kita berpegang tangan. Perjalanan itu sangat bermakna bagi saya khususnya. Perjalanan jauh meredah hujan panas terik mentari petir mendung tidak berangin. 


الحياة رحلة تعرف على الله
Life is a journey towards knowing Allah. 

Jom sekali?


Wassalam,
Gombak.

No comments: