Wednesday, January 27, 2016

Badai kebaikan.

Bismillah.

Dia menunggu di luar kedai buku.

Kedai buku itu kecil sahaja tapi oleh kerana saya sudah lama tak ke kedai buku, maka faham faham lah perasaannya bagaimana. (Tak mampu alahai nak berpuasa buku ni, karang termasuk mimpi haha ishhh.)

Dan dia saya tahu setia menunggu di luar. Walau saya tidak tahu gejolak dan rasa hatinya yang menunggu, namun saya tahu dia masih di situ, membiarkan saya menghidu bau buku buku, memberikan ruang pada saya pada hal yang saya cinta. Mungkin juga, terlihat jelas di raut wajah dan mata saya kebahagiaan yang berbunga bunga.

Saya teringat kisah Nabi Harun dan Musa as yang dinukilkan dalam al-Quran di surah Taha.

Bagaimana dengan kekuatan dan kelemahan yang saya miliki, saya tetap memerlukan sang sahabat setia yang akan membantu saya menempuh perjuangan dan dalam apa jua urusan yang saya hadapi. Yang membantu untuk menguatkan saya. Yang sangat tahu saya lemah dan kuat di bahagian mana. Yang ikhlas menerima cacat cela hitam putih kelabu saya. Yang menghargai kelebihan saya seadanya saya. Yang mendengar saya bercerita mahupun meluahkan segala mak nenek dalam hati. Yang menghormati saya, bertanyakan pendapat saya, yang tidak pernah mengubah saya menjadi apa yang dia suka; lantas saya merasa selesa memperbaiki diri di hadapannya, tidak menjadi orang lain. Yang buat saya tidak kekok menceritakan sisi sisi kelemahan dan ketakutan seorang saya yang perlu diberbaiki dan diatasi. Yang sangat mengambil berat dan menyibuk tentang saya. Yang menasihati saya dengan cara yang terbaik baginya dan saya. Tidak memaksa maksa yang merimaskan saya. Yang buat saya berharga di mata dan (hatinya) eheh.

Dan yang terlebih penting, saya dan dia saling mengasihi dan memperbaiki diri untuk tujuan yang sama. Teruntuk Allah dan agama-Nya. Melihat segala galanya dengan kaca mata yang sama. Saling menguatkan dan tulus memperbaiki diri untuk tujuan kebaikan walau dua individu berbeza. MasyaAllah, nyaman sungguh tika dia di sisi.

Menjadi diriku
Dengan segala kelemahan
Menjadi diriku
Atas kelebihanku.

Terimalah aku
Seperti apa adanya
Aku hanya insan biasa
Ku pun tak sempurna.

(Menjadi Diriku, Edcoustic)

Tentu juga, sebagaimana Harun berusaha menjadi yang terbaik buat saya, saya juga perlu berusaha menjadi yang terbaik buat dia. Moga saya mampu menjadi Harun yang terbaik buat Musa saya juga. 


"Rabbi, Kau yang Paling Arif, Paling Tahu tentang urusan kami, maka bantulah kami menjadi yang paling terbaik."


Rare jugak cuti kali ini; bermuayashah dengan kesayangan sang Harun hehe (:

"If I showed you my flaws
If I couldnt be strong
Tell me honestly would you still love me the same?"
(Locked Away, R.City ft. Adam Levine (acoustic cover) by Tiffany Alvord)

Moga Allah selalu jaga apa yang saya, dia dan kita mohon untuk dijaga. Juga moga Allah bantu kita dalam menjaga apa yang mesti kita jaga. Dan hal hal yang kita terlalaikan atau terlupa untuk diadu, dibualkan, dicerita dan dipinta dalam doa sekalipun, Allah tetap jaga kerana kita yang lemah dan mudah sekali kalah dengan hawa nafsu pasti sukar menjaga diri justeru semua ini memerlukan kekuatan dan bantuan Allah.

Alhamdulillah 'ala kulli ni'mah dan terima kasih Haruns saya!

Moga Musa-Harun ini; melahirkan badai kebaikan untuk ummah ini, biizdnillah (:
Wassalam,
Johor Bahru.

No comments: