Tuesday, January 12, 2016

#KALAMTUHAN : Selurus-lurusnya.

Bismillah.

Perbualan di suatu hari itu begitu bermakna buat saya. Kerana ternyata entah saya yakin, Allah mendatangkan sesuatu atau seseorang pada saya, adalah sisi yang punya kebaikan untuk saya juga. Lantas ketika berbual dengannya, saya mengulang kembali apa yang telah naqibah saya ingatkan sewaktu pertemuan pertemuan awal dahulu. Saya mengucapkannya kembali kepada dirinya dan ternyata saya juga berdebar ketika mengatakannya;

"naqibah akak kata, kita akan diuji Allah tentang kelemahan kita sampai kita dapat mengatasi kelemahan tu. selagi mana kelemahan itu ada, Allah akan uji kita di sekitar titik kelemahan itu sampailah kita berjaya melepasinya."



"jadinya, kalau cepat marah adalah kelemahan kita, Allah akan datangkan pelbagai hal untuk kita belajar sabar. sampailah kita menjadi yang lebih baik dengan sabar meski dalam hal hal kecil."



"dan kadang Allah datangkan ujian bukan untuk kita mencari hikmah yang baru. tapi kerana Allah minta kita memperbaiki diri kita daripada hal yang lama."



"setiap orang tu strugglenya berbeza beza. jadi, kita mungkin boleh minta nasihat ramai orang tentang struggle kita itu. tapi akhirnya, Allah nak kita nilai diri kita sendiri, gunakan hati dan akal untuk buat pilihan yang terbaik. sebab orang lain tak tahu letak duduk keadaan sebenar kita. yang paling tahu; adalah diri kita sendiri. dengan ujian yang Allah beri, refleksi diri kita sendiri, timbang semuanya dan mulakan perubahan dengan kefahaman. tapi percayalah, selagi kita lemah dengan sesuatu hal, Allah akan buat kita berjuang untuk melepasinya. dan dari situ, kita akan belajar banyak hal."
"yang penting, jangan lupa meminta daripada Allah dengan benar benar rasa. ya, mintalah pada Allah!"

اهدنا الصراط المستقيم 
1 : 6 

"supaya kita terus diberikan hidayah oleh Allah untuk memilih jalan jalan yang ada. kita mampu mengenal jalan mana yang diberkati Tuhan dan kita mampu melakukan perubahan dengan bantuan Allah. terus diberikan keterangan hati dan jiwa untuk memilih jalan yang terbaik. itulah imbangan terpenting kita. perubahan dengan kaca mata Tuhan."  (Tafsir Zilal)

"when your heart is truly connected to your Maker, you will find many blessings in each of the hundreds of problems you face in this life."
(Mufti Menk) 

Mari, moga hati terus mahu meminta kepada Dia!

Wassalam,
Gombak.

No comments: