Friday, February 19, 2016

Menunduk

Bismillah.

Saya sangat suka akan bicaranya malam tadi selepas menonton Little Boy. Dia yang terlihat sangat kuat bagi saya, menahan sebak dan air mata bila mengatakan hal ini. Hal yang membuatkan dirinya memperoleh sesuatu. Langsung daripada Tuhan. Saya memerhatikan dirinya sesungguhnya. Erm entah pada sisi sisi mutarabbi, kadang saya melihat sisi sisi saya. 

"ana dah cuba yang terbaik untuk pastikan segalanya ok dari bilik lagi. Tapi akhirnya, Allah izinkan ana terlupa sesuatu yang membuatkan segalanya affected."


"bila kita dah rancang dengan yang terbaik, kadang Allah datangkan ujian buat kita. Ujian yang buatkan perancangan kita tidak seperti yang dirancang. Daripada situ, ana sedar yang mungkin Allah nak panggil ana balik. Allah nak ingatkan sesuatu. Bahawa selain perancangan manusia, jangan lupakan Allah. Allah juga ada perancangan buat kita. Kita sangka itu semuanya usaha kita. Tapi sebenarnya tidak. Ada Allah dalam usaha usaha kita."

Yang ikhlas keluar daripada bicaranya, langsung juga mengena di hati saya. Dalam bermakna. Teruntuk saya, moga apa jua yang terjadi, Allah tidak buat saya lupa siapa saya. Tidak membuatkan saya merancang sendiri. Tidak membuatkan saya melupakan niat saya. Tidak membuatkan saya melupakan ikhlas, usaha, doa doa, tawakkal dan harapan saya.

Saya takut untuk melafazkan ini;

Dan moga walau apa sahaja yang Allah izinkan ianya berlaku, moga Dia terus bimbing. Bahawa apa sekalipun, saya tetap seorang ukhti. Nafas saya adalah perjuangan buat ummah ini, biizdnillah. Hati dan jiwa yang kuat. Tuhan, pandulah saya! TT

Wassalam,
Gombak.

No comments: