Friday, October 12, 2012

Rasulullah saw

Bismillah.

Malam itu sunyi. Mata melirik jam di tangan. Jarum panjang sudah melebihi angka 6. Dan jarum pendek di angka 10. Sudah melebihi jam 10.30 malam dan aku masih tercegat berseorangan di kafe fakultiku ini. Mesyuarat organisasi yang habis lewat telah menarik aku ke lembah ini. Lembah kesepian, kegelapan dan keseorangan. Allah...Allah, aku kurang suka situasi ini :( Berseorangan dalam kepekatan malam. Yang lebih utama, aku perempuan dan aku fikirkan keselamatan dan maruahku. Aku tidak putus-putus menbaca beberapa potong ayat suci Al-Quran. Moga aku sentiasa dalam pemeliharaan Allah. Aamiin.

Ternyata, pada lewat malam ini suasana hitam pekat. Tiada seorang pun manusia yang melaluiku. Yang ada kemungkinan hanyalah dua orang lelaki di dalam musolla berdekatan kafe. Itupun kerana aku nampak kasut mereka di luar musolla. Entah kenapa hatiku berdegup kencang. Sekali lagi, Allah, lindungilah aku.


Sesudah duduk, aku menelefon adikku. Menanyakan kepastian tentang beberapa perkara. Dalam hati, aku berharap aku akan bercakap lama dengannya. Menghilangkan gusar di hati. Sungguh, aku tidak pernah berada dalam situasi berkenaan. Namun, malam itu aku melakukannya saat rakan-rakan seorganisi balik menunggang motor. Mahu balik naik bas? Bas dah tiada waktu ni :( Aku masih bercakap dengan adikku di saat ada suara memanggil namaku. Aku tidak cam wajahnya dek kepekatan malam yang gelap serta jarak yang agak jauh, namun aku kenal suaranya oleh kerana pernah berurusan dengannya. Aku menghentikan seketika perbualan dengan adikku.


" Akmal, balik naik apa? " Aku mendengar lontaran soalannya


Aku mengawal nada suaraku. Moga dia tidak lihat bahawa aku seakan mahu sebak. Meminta tolong rakan serumah yang awal-awal lagi sudi mengambilku lalu menyusahkannya. Juga keadaanku yang berseorangan di situ. Di saat  pergantugannku hanya pada Allah pemilik seluruh kehidupan dan kematiaanku.


" Kawan ambik nanti " Aku membalas ringkas. Dan kemudian menyambung kembali perbualan dengan adikku.


Talian dimatikan. Aku berusaha untuk tenang dan tidak memikirkan yang bukan-bukan. Sambil itu, tangan menyelak helaian nota-nota yang aku bawa. Selepas nota, aku dapat rasakan aku tidak fokus lalu aku mencapai Al-Quran. Menyambung tilawah yang tidak sempat dibaca usai Isyak. Sesekali, aku menoleh ke kanan dan ke kiri. Saja, sedapkan hati. Aku yakin kuasa Allah yang akan melindungiku. Yakin :)


Beberapa minit kemudian, aku terdengar bunyi enjin kereta. Aku lantas yakin akan bunyi itu dan bangun. Kawanku berpesan yang dia akan mengambil aku di hadapan kafe. Dan aku dapat rasakan itu adalah dia.

Aku melangkah keluar. Dari jauh aku nampak keretanya.  Aku terfikir sendiri, macam mana aku boleh dengar bunyi enjin tersebut, kerana rupanya kawanku berada agak jauh dari kafe. Kuasa Allah :) Aku melangkah lagi. Dan rupanya...


Ya Allah, ada orang duduk rupanya di tembok jalan ni. Terperanjat dibuatnya. Gulp

Terkaku.

" Eh, tak balik lagi? " Sekadar itu yang terkeluar.

" Pergilah balik " Subhanallah. Aku terdiam.
" Terima kasih "

Allah Allah Allah

Aku mengucap lafaz hamdalah.

Di zaman ini masih ada lagi yang sepertinya.
Sanggup membantu insan yang tiada kaitan dengannya.
Sedang dia bukan seorang 'ikhwah'.
Sedang aku tidak mengenali dia.

Sedang aku hanya berharap pada Allah Yang Esa.
Dan penjagaan Allah itu tidak terkira.

Aku mengucap lafaz hamdalah.
Di saat aku kira tiada siapa yang membantuku.
Rupanya bantuan Allah itu sentiasa ada.

Pintalah, pasti Dia berikan jalannya.

Aku mengucap lafaz hamdalah.
Pada detik peristiwa itu.
Kerana ketika itu.
Hatiku langsung mengingati kekasih agung.
Rasulullah saw.
Menelusuri sirah baginda.
Baginda memelihara wanita-wanita.
Menjaga sesungguhnya.
Hingga semua wanita memuliakannya.
Kerana akhlak yang mempesona.
Dan kesungguhan baginda meletakkan wanita di tempat yang sebaiknya.

Moga lebih ramai yang mengikuti akhlak-akhlak baginda yang indah tiada tara. Bukan sekadar dalam perkara-perkara besar, namun hubungan sesama manusia. Aamiin.

Wassalam.

p/s: Rasulullah, gentleman orangnya. Subhanallah!

No comments: