Monday, May 2, 2016

#peopleofrejab (ii) dan refleksi bulan mei

Bismillah.

satu.

Saya yang kebiasaan memilih gerabak lrt yang paling depan dan memilih tempat yang paling tepi tatkala keluar bersendirian meneruskan kebiasaan itu Jumaat lalu. Saya akur bahawa saya berdepan dengan pelbagai cabaran dan kerisauan kiranya keluar berseorangan. Namun saya juga maklum bahawa saya tidak mampu untuk mencari teman dalam segenap hal ketika berpergian melainkan dua makhluk di kanan dan kiri yang mencatat. Satu hal yang saya sedar akan diri bahawa saya berani bersendirian keluar sebegini setelah izin diperoleh dan merancang perjalanan dengan baik daripada memandu kereta. Ya, itulah ketakutan seorang nurul. (Bajet berdikari lah sangattt ;p)

Perjalanan saya petang itu baru bermula. Saya membalas beberapa WhatsApp penting sebelum berniat menghabiskan bacaan tilawah yang belum selesai. Seorang saudari yang saya kira juga dari uia secara perlahan bertanyakan pada saya soalan,

"sister ok ke duduk sini seorang? saya nak keluar sekejap lagi." 

Saya sedikit terkejut dengan soalan yang ditanyakan namun gembira dan syukur dengan keprihatinannya. Baru saya menyedari, akan tiada perempuan yang duduk berhampiran saya melainkan beberapa lelaki selepas saudari ini keluar nanti. Saya risau juga kerana selalunya memang akan ramai perempuan yang memilih untuk berada di gerabak hujung namun tidak hari ini. 

"oh, ok insyaAllah. terima kasih."

Saya berfikir untuk mencari tempat lain nanti. Saya menyedari akan banyak mata yang memandang nanti tatkala saya berseorangan dan mana mungkin saya menutup pandangan mereka. Maka, menjaga diri sebaik baiknya daripada menjadi tempat tumpuan pandangan lelaki mahupun menjadi tumpuan ketika berseorangan adalah tanggungjawab saya sebagai seorang perempuan mukminah insyaAllah. Bukan sekadar pakaian, hijab mahupun akhlak, namun menjaga diri supaya keluar daripada peluang peluang mereka melihat dan memerhati. Terhindar fitnah, saya kira. Sekurang kurangnya, saya fikir saya perlu sangat berusaha menjaga diri tatkala keluar berpergian seorang diri. Aurat dan maruah saya adalah tanggungjawab saya, insyaAllah. Itu. Itu janji saya untuk memelihara diri walau di mana jua. Moga Allah terus melindungi dan memberikan basirah-Nya untuk saya (kita), sentiasa insyaAllah.

Teruntuk sister itu, terima kasih kerana prihatin dan bantu saya menjaga diri. Terima kasih juga untuk yang sentiasa mendoakan dan mengambil tahu.

dua.

"akmal, nti nak beli buku apa? nak tengok list."

Musim pesta buku. Dan begitu banyak buku buku yang menjadi idaman, maka seharusnya buku menjadikan kita seperti apa?

Mencabar bukan?

tiga.

Syukur diberi peluang mendengar dekat perkongsian Ustaz Salim A.Fillah.

"berkah itu tentang rasa."

"berkah itu rezeki meski hanya kemampuan bertahajjud."

Dan ya, saya mengimpikan keberkahan dalam apa jua urusan urusan hidup ini dan saya tahu, saya perlu mengusahakan keberkahan itu. jom bareng insyaAllah!"

empat.



hai perempuan mei, moga jaga diri dan sederhana hingga menang ya, biizdnillah.

lima.

Moga berezki berjumpa Ramadhan. Erm, sudah lama ke tidak menangis sewaktu berdekat dekat menelusuri bacaan bacaan Quran dan maknanya? Bila ya nurul kali terakhir itu?

Moga terus panjang panjangkan doa. Sehingga doa itu yang menjadi kecintaan daripada hasil doa.

Jom terus doa (:

Wassalam,
Johor Bahru.

No comments: