Monday, September 21, 2015

Itulah yang terbaik

Bismillah.

Beberapa orang bertanyakan saya tentang tempoh pengajian master saya. Saya dengan tenang menjawab, "Oh, sekarang baru semester dua."

"Eh, rasa macam dah lama. Rupanya baru semester dua." Kata mereka.

Saya tidak menyembunyikan apa apa lantas berkata, " Hehe, hari tu kena ambik kelas bahasa satu sem. Tu yang rasa macam dah lama."

Dan ya. Alhamdulillah, sudah masuk tiga semester saya di daerah ini. Daerah Gombak. Saya sendiri sangat tidak menyangka begitu cepat masa berlari meninggalkan.

Saya tidak pasti saya dalam proses menjadi dewasa atau apa, cuma jujurnya saya begitu tenang menghabiskan masa masa saya di sini. Cuma tipulah (tak baik menipu kan) kalau saya tidak merancang untuk menghabiskan pengajian. Saya sedang membuat yang terbaik, merancang yang terbaik insyaAllah. Saya suka (sangat) dengan tempat pengajian saya. Berilah saya peluang untuk benar benar merasai nikmat ilmu di sini. Bukan sekadar mengejar nama atau apa apa. Saya menyakini bahawa tiap orang ada jalan masing masing begitu juga saya biidznillah.

Dan lagi saya juga tidak pasti Allah menghendaki pelbagai cabaran yang saya tempuh ini adalah untuk menjadikan saya seperti apa. Adakah saya perlu bertambah kuat? Atau adakah tabah? Atau mungkin juga sabar? Sungguh, saya tidak tahu. Mohon dengan kerendahan hati saya agar Allah ajarkan saya semua hal yang terbaik buat saya. Meski hal itu kecil di sisi manusia lain.

"Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan." (As Syarh : 5,6)

Ayat Allah yang diulang dua kali kepada ar Rasul saw ini, sebagaimana ianya menenangkan Baginda, begitu juga mententeramkan raga saya. Entah janji ini begitu mendamaikan walau betapa Allah tahu saya seperti apa melalui kesukaran itu. Moga Allah benar benar tuntun saya dalam kesulitan dan kelemahan saya, agar saya menjadi insan terpilih mendapat kemudahan yang juga dituntun Allah di kemudian hari insyaAllah.


Nantikanlah masanya akan tiba
Nantikanlah masanya yang sempurna
Bila masanya bila akan tiba
Biar Tuhan saja yang menentukannya
Sabar sabar sabar sabar

Jika kau terus berusaha mesti jua akhirnya
Menjadi apa saja yang kau harapkan
Sabar sabar sabar

Itulah yang terbaik

Bersabar

Brothers; Sabar


Terima kasih mereka yang bertanya, yang terus mendoakan saya, yang membaca (kot lah ada) dan sang labah labah yang menghiaskan sarangnya di sini sekian lama (; Doakan terus ya.

Wassalam,
Gombak.

No comments: