Tuesday, June 4, 2013

Gopoh

Bismillah.

Beberapa tahun lalu, dan sejak terilham untuk tahu produk-produk yang harus diboikot oleh penduduk alam semesta, hati terus berkira-kira nak tukar atau tak ke produk demikian. Al-maklum, kalau berbelanja, memang selalunya kuasa veto ada di tanganku. Ibu selalunya setuju sahaja apa jua barang-barang yang sesuai untuk rumah.


Tukar! Tukar! Tukar! (eh, sensitif ke?)


Tak boleh jadi ni. Nak ikut kata nafsu, memang takkan habis. Kena tukar jugak produk lain yang tak boikot ni. Mana mungkin jenama produk fofular yang boikot itu tidak kuingat. Terus masuk dalam hati dan ingat hingga kini.


Please, tolong jangan mengada-ngada!


Saat hendak memilih, aku meminta izin ibu. Puan besar. 


"Ibu, boleh tak kita cuba jenama ni pulak?"


Aku menerangkan panjang lebar kenapa aku tidak mahu lagi memilih jenama yang sama.


Yeah, ibu bagi green light. Alhamdulillah, lepas stage pertama. Fuhh, lega :)


Bismillah, aku mengambil jenama baru itu. Aku tidak tahu bagaimana rasanya, namun aku bertekad. Aku harus memulakan langkah. Sila kuat! Allah, kuatkan aku.


Saat sampai rumah, aku teringat pula bagaimana pula reaksi ayah. Ayah suka tambah perisa coklat dalam susu. Kalau perisa coklat ni tak sama macam selalulanya, ayah ok ke nanti? Aku berkira-kira dan memikirkannya dalam. Erm.


Allah itu sumber pertolongan.


Setelah ku ulang perkara yang sama pada ayah, angah dan adik, mereka semuanya ok. Seronok, alhamdulillah. Lagi-lagi ayah. Ayah memang tidak cerewet. Minum sahaja apa yang ada. Syukur, heroku begitu!


Nah, kini tiba giliran aku membancuh minuman tersebut. Riak mukaku berubah. Seingat aku, aku memang berkata, "Kenapa rasanya macam ni? Tak sedap."


Astaghfirullah. Geleng kepala.


Aku menyabarkan diriku. Menahan seleraku agar tidak terikut-ikut nafsuku. "Wei, namanya pun lain. Mestilah rasanya pun lain. Kata nak boikot. Kenalah kuat!" Aku selamba mengingatkan diri sendiri. Kuat, bhai!


Dan lafaz hamdalah tidak berhenti hingga kini, akhirnya melepasi stage merasai mujahadah itu. Seronoknya, bersama keluarga terchenta. Jujurnya, awal-awal perubahan itu memang payah. Tapi, kiranya kita merasai kesengsaraan ummat Islam lain, maka tidak mungkin kita sangggup melebihkan diri kita. Tidak sanggup, duhai Allah.

Terima kasih, Allah. Berikan peluang kepada kami untuk membantu Palestin dan ummat Islam yang lain.

***
Dai'e dan perubahan,

Kau perlukan masa dan tekad yang kuat. Untuk melakukan perubahan, jangan tergesa-gesa memaksa si dia. Berikan dia masa dan ruang untuk menjiwai perubahan itu. Kau daie bukan kilang lahirkan barang. Kau lahirkan generasi terbilang!


Wassalam.


1. Jumpa anda-anda di MyGMJ jumaat ini, insyaAllah.

2. Fatrah imtihan, bittaufiq wannajah :)
3. Dup dap, dup dap--Ramadhan ^^

1 comment:

hanimyusra said...

ya...memang susah...
lagi2 bila nak terangkan kepada family satu persatu..
kadang2 terpaksa gunakan alasan logik yang lain...
masih dalam usaha...
doakan ya ukhti...