Wednesday, April 3, 2013

Penapis

Bismillah.

Aku berada di jalan ini dengan izin Dia.

Tanpa keizinan Dia, siapalah aku.
Dan sungguh, pandangan Allah yang diutama.

Entah kenapa, nukilan ini sangat bermakna bagiku. Zuuk, terus sampai hati.

Jalan Tapisan-Dipetik daripada majalah JOM Edisi 10.

Allah akan benar-benar menapis
mereka yang berada di jalan ini.

Jalan ini
hanyalah untuk mereka yang berjiwa besar
tidak mudah tergugah
oleh mehnah dan malapetaka.

Jalan ini
hanyalah untuk mereka yang gusar
sangat takut
andai amal-amal mereka
hangus terbakar
oleh api riyak yang tidak kelihatan
meninggalkan hanya debu-debu yang berserakan.

Jalan ini
bukan untuk mereka yang mengeluh kepenatan
sedang langkah baru sahaja selangkah
masih jauh dari syurga kenikmatan.

Jalan ini
akan sentiasa ada tapisan
dan kita pasti akan mendapat
apa yang kita niatkan.

-Nur Afni Natasya Ismail-


Telah aku yakini, bahawa untuk melihat Islam kembali gemilang, bukan sekadar kita berperibadi mulia dan juga solehah. Malah, kita solehah dan kita ajak orang lain untuk jadi solehah.


Analoginya;


"Percayalah, biskut ni sangat sedap! Tak percaya? Kenalah rasa dulu."


Begitulah Islam. Hendak tahu kemanisan dakwah dan Islam, kita kena lakukannya dahulu. Kita rasa kesedapannya dan kita ajaklah orang lain merasakannya.


Telah aku yakini, bahawa dakwah itu tidak cukup sekadar aku aku, kau kau. Tidak. Sampaikanlah dakwah arRasul meski pada janin seorang ibu. Kerana matlamat kita besar. Ingin melihat Islam gemilang dan menjadi rujukan alam. Allahuakbar!

Anda mahu lihat? Jom sertai!


Wassalam.


p/s: Rindu air tangan ibu!

No comments: