Friday, July 6, 2012

Jatuh

Bismillah.

Perempuan itu membuka pintu surau. Memberikan salam dengan nada ceria. Dia masuk. Aku menjawabnya perlahan. Raut wajahnya yang menghampiri kami berdua ternyata menzahirkan kemanisan wajahnya. Dia muda rupanya. Alhamdulillah, selamat sampai juga dia akhirnya, bisikku.

Dia menyalamku. Mengenggam tanganku erat sambil bertanyakan namaku yang mungkin sudah ada dalam pengetahuannya. Kami duduk dan bertanyakan khabar masing-masing.

Subhanallah, aku jatuh cinta.

Bukan kerana wajahnya cantik.

Bukan kerana dia selalu tersenyum.

Tapi kerana dia memiliki lebih daripada itu.

" Peh, osem ni." Hatiku berkata dulu.

Aku tidak pernah menemuinya sebelum ini. Malah, ini kali pertama melihatnya. Namun, sudah cukup untuk tertarik dengannya. Entah kenapa, ada yang tidak kena. Tidak kena yang membahagiakan. 

Aku tahu dia istimewa. Hatiku laju mengiyakan.

Aku tahu dia akan buat orang jatuh cinta.

Dan orang itu adalah aku. Orang yang baru mengenalinya tak sampai beberapa minit yang lalu.

Akhlak dan qudwahnya sangat terkesan. Macam dah lama jumpa. Sedangkan, hanya nama beliau sahaja yang selama ini meniti di bibir si bunga itu.

Imbas kembali:

Bunga: " Akmal, free tak waktu ni? Ana nak ajak nti jumpa seseorang "
Ana   : " Oh ya? Siapa? InsyaAllah, free je lepas exam "

***
Dia mengerjakan solat zuhur. Tidak gopoh dan perlahan-lahan. Tenang.
Ditambah pula dengan solat sunat 2 rakaat selepasnya.

" Allah, busy pun boleh sempat buat solat sunat "

Makannya juga tenang. Tidak terlalu laju. Mensyukuri nikmat rezeki yang Allah berikan petang itu.

Kami berbual panjang. Bertaa'ruf dan sharing.

Tiada rasa penat yang menganggu. Semuanya hilang berterbangan ditiup angin. Yang ada, hanyalah titipan nasihat, semangat membara yang pastinya sentiasa mengalir dalam jiwanya.

Akhirnya.

Sehinggalah, dia menghantar kami ke stesen KTM.

Subhanallah.


Rasa berat hati meninggalkan si dia. Rasa ingin berlama-lama dengan dia. Angau ke ni?

Peribadi itu memang cinta.

Alhamdulillah, indahnya pertemuan singkat ini. Syukurnya, Allah aturkan temu janji dengan insan yang luar biasa ini,

Sehingga jiwa ini tersentuh dengan kesederhanaanya. Dengan akhlaknya. Dengan tutur katanya yang tidak pernah sia-sia. Dengan mujahadahnya tatkala dia juga memiliki tanggungjawab pada yang lain. Dengan semangatnya yang selalu memotivasikan orang disekelilingnya.

Dia itu doktor daie. Dan dia memang doktor pakar. Doktor yang bukan sahaja merawat fizikal manusia, malah mampu menyembuhkan jiwa manusia.

Dia memang doktor. Doktor yang perilakunya qudwah dan dakwah. Doktor yang menjaga ke'izzahannya pada Islam.

Dia memang doktor. Doktor yang bertudung labuh dan berjubah. Dan di sebalik itu, ada jihad untuk ummah.

Aku jatuh cinta.

Aku mencintai dia di jalan-Nya ini. *dan ini tak tipu*

Aku ingin jadi seperti dia. Dan aku mahu kamu juga jadi seperti dia.

Aamiin.

Wassalam.

Hospital Serdang,
29 Julai 2012.


1 comment:

Tg fatin said...

Assalamualaikum..salam ziarah..=)