Friday, July 20, 2012

Antara 2 lelaki

Bismillah.

Entah pada tarikh bila hal ini berlaku. Mendalam dan terkesan.

Lelaki pertama.

Solat subuh.

" Akak, tak solat sunat? "

Sunyi.

Tanpa menunggu jawapan yang mungkin tiada;

" Solat sunat ni akan menampung solat-solat fardhu kita. 2 rakaat je "

Gulp. Akur pada sebaris kata itu.


Lelaki kedua.

Solat isyak.

Ingatkan lelaki itu nak cakap apa. Rupanya, soalan itu lagi.

Soalan yang sama.

Cuma pada solat yang berlainan.

" Akak tak solat sunat? "

Diam.

Tiada jawapan ke?

Gulp.

" Bukan sekadar kuantiti yang dikejar
  Memuaskan hati manusia
  Namun rupanya tidak memberi makna.

  Aku mengejar ikhlas dan istiqamah
  Aku mahu merangkak
  Aku mahu terjatuh dan merasa sakit
  Baru aku tahu erti penghambaanku.
  Penghambaanku bukan kerana aku manusia hebat
  Penghambaanku bukan kerana ianya disuruh manusia
  Bahkan
  Penghambaan ini penghambaan yang tulus dari hati
  Hati yang kosong tanpa merasa hamba pada Dia
  Hati yang hilang tanpa berkata-kata dengan Dia
  Hati itu yang mahu aku miliki
  Cinta tiada tara
  Hingga aku tak bisa meninggalkan ibadah-ibadah itu
  Kerna rindu ini sentiasa ada untuk Pencipta. "

 Biarkan aku mulakan sedikit-dikit
 Kerana aku mahu menghargai apa yang aku cintai
 Kerana aku mahu ianya berkekalan sehingga penghujung nyawaku
 Bukan yang berhenti di simpang perjuangan.

***
Ramadhan, aku temui cinta.

Ramadhan Kareem. Kullu 'am wa antum bil khoir :)

Beribadahlah dengan cinta. Bukan terpaksa.

Allah musta'an.

Wassalam.

p/s : Lelaki-lelaki itu adalah wali-wali ku. Mereka berkata hal yang sama.

2 comments:

AmirSyafiq said...

lol, tajuk mcm nk mnx istikharah je, ingatkan ape la td, haha, lol ;p

Sayap Pejuang said...

subhanallah! =']