Monday, March 10, 2014

Jumpa

Bismillah.

Dulu, sewaktu kakak itu berpraktikal, aku bertanyakan soalan ini kepadanya.

"Kakak, sudah jumpa mad'u?"

Ternyata, soalan itu menusuk jiwanya dalam.

---

Kini, saat aku berada di dalam 'kasut' itu, soalan yang sama aku tanyakan. Bukan pada orang lain. Bahkan untuk diriku sendiri.

Dan soalan itu bahkan lebih lagi menusuk jiwaku. Mungkin, lebih dalam. Allahurabbi.

Bahawa, alam realiti itu mengejutkan engkau. Meski langkahan lambat, moga, Allah masih tuntun.

Nyata, tiap hari aku bertanyakan soalan yang sama. Menjadi da'ie menuntut aku menonjolkan qudwah. Bukan sekadar untuk manusia. Bahkan, untuk Allah. Berqudwah untuk Allah!

"Sungguh, medan perkataan tidak sama dengan medan khayalan. Medan amal tidak sama dengan medan perkataan. Dan medan jihad tidak sama dengan medan amal" Imam Hassan Al Banna.

Mohon doa. Moga terus thabat!

Wassalam.

No comments: