Friday, August 31, 2012

Ummi

Bismillah.

Bertanyakan soalan-soalan seperti ini, memang favourite.

" Ummi, macam mana kita nak kekal istiqamah di jalan dakwah ini? "
" Ada banyak. Tapi, bagi ummi, kita kena sentiasa ikhlas dan sentiasa bersama-sama dengan akhawat seperjuangan. "

Ya. Ikhlas dan kebersamaan itu. Tidak aku risau kebersamaan itu. Kerana ianya bersifat fizikal. Orang ramai mungkin nampak aku bersama-sama akhawat. Namun, aku risau keikhlasan itu. Kerana meski berada dalam dakapan akhawat, ikhlas itu daripada dalam dan hanya Allah yang melihatnya.

Moga Allah sentiasa membantu aku untuk ikhlas.
Moga Allah sentiasa membantu aku untuk cinta.
Kerana aku tahu, tanpa cinta akan jalan-Nya ini, aku takkan mampu melahirkan rasa ikhlas ini.
Aku ingin mencintai jalan-Nya ini dan aku mahu ikhlas dalam beramal.
Tanpa ikhlas, amalku pasti terhenti di persimpangan ini. Dan itu yang aku takuti.

 
Of course, jalan ini memang panjang!

Salam eid mubarak dan kemerdekaan :)

Wassalam.
" Ya Allah, istiqamahkan kami pada jalan kebaikan. Aamiin. "

No comments: